Sabtu, 22 Januari 2011

sedetik teringat kenangan lalu

MEK.......
Seorang yang,penyayangi,pandai masak,suka bergurau, rajin,,setia,seorang yang tegas, tahu membuat keputusan dengan betul,pandai memujuk, seorang suka menolong orang

Semua nie adalah sifat mek..
Penyayang,,.seorang yang penyayang walaupn kadang2 dia tegas..Aku msh ingt ketika aku kecik selalu aku kene pukul sbb selalu wt hal.Kadang2 ada gak aku merajuk xnk mkn sbb kne pukul..aku asa sakit tp mek selalu ckap " aku pukul mu bukan sbb aku benci tapi aku syg kamu n nak mu jadi ank yg berguna nanti.......msa kecik nie la aku leh pukul,,t ko dh besar leh ko pkir sendiri apa yg aku dh buat dkt ko...."


Pandai Masak..................Aku suka makan masakan mek dari kecik smpai dh besar..mek masak singgn ikan pun aku asa best......mek msa hayat nye dia selalu xde kat umh, selalu tolong p msk kat kenduri...geng arwah ramai gak yang pandai masak.......ada satu hari mek deman tpi bila dengar je ada orng mintk tolong msk kat kenduri..skt dia kejap2 je ilang......bla blk dri wt kije aku n adik compem kne marah sbb sepah kn umh n xkems umh...aku n adik degil msa kecik,,,law mek xde kta org la paling suka sbb xperlu kemas umh....tpi skarang xde dah orng nk marah law kta org xkemas umh..asa mcm terdengar2 je mek marah kta org sbb xkemas umh.................


Suka bergurau.....Mek walaupun sush nk senyum tpi selalu je wt lawak..kadang2 dlm dia wt lawk ada gk yg terkenal....law yg xprihatin mmg xtw la apa yg mek ckp....


Seorang yg tegas...Dalam main2 dia tegas gak...law da yg xpuas ati da je dia kan bgth....xsuka nk mgata sal org,,....n dia siap pesan lagi " Law orang tua duk berckp dengar je n jgn jamput n jgn duk bwk mulut...org xsuka"   aku akan ingt sampai bla2......................Mek sgt tegas.. msa kecik aku selalu menangis msa baca Quran sbb aku xdpt bca ngn betul..n mek dh bg tunjuk ajar tp msh gk xpandai2..aku ingt Quran yg aku duk guna hbs basah ngn air mata aku.......selalu kne rotan ngn penyakut baju smpai patah benda2..bukan apa sbb ""xnk bgi aku baca smbil main2...ALHAMDULILAH sekarang aku dah lancar bca Quran......... ,
"mek siap pesan lagi..hafal n bca Quran smpai pandai n smpai leh kenal huruf jgn nanti masa aku meninggal ko org panggil org kampung lak tolong bca kan yasin tok aku......................."
.
Satu lagi sifat mek suka tolong org dalam kesusahan.....Mek selalu bagi orang pinjam duit dia....kadang2 aku perasan mek xsuka menunjuk2 yg dia da duit tpi org selalu je dtg pinjm duit ngn  mek wlaupun taw ayah kije bukan nye dpt byk sgt...kadang2 mek guna duit dia sendiri tok sara keluarga sbb pendapatan ayah xseberapa ..ialah dapatan nelayan bukan nye byk sgt..,,,,,,,,,,

Seorang yg rajin....Mek selalu buat benda yg org lain xterfikir nk buat n org lain pn mls je nk buat benda2 mcm mek buat sbb xnk kne pans, kne ujan,dan sebagai nya.....Hayat mek dia selalu melakukan kije macam org laki,,kadang2 lebih lagi.....mek suka buat ikan kering,  keropok,ginang, belacan, ketupat n lain2.................dia buat n jual....
ada msa mek suh aku n adik tolong buat.............kta org byk gk merungut sbb kne wat benda2 tu
Mek selalu kata  " aku buat benda nie sbb nk bgi ko duit.,..mmg la aku xbgi duit seketul kat ko org tok beli barang2..tp duit ko mkn, pakaian ko pakai, yuran sek, n sebagainya...duit tu la aku guna tok tanggung ko orang,..law nk harapkan duit ayah ko bgi mmg xcukup. tok.duit api,air n mkn je......""""
Aku sekarang nie asa semua sifat arwah mek xde satu pn yg sma mcm aku.......................
aku rindu sangat2 kat mek..rindu nk tdr kat riba dia, rindu nk mkn dia suap, rindu nk suh dia sapu minyk kat kepala, rindu nk bual2 ngn dia, rindu nk cabut uban dia, rindu nk buat ginang ngn dia..................n semua la xtvt yg kta org buat dulu aku rindu keadaan2....................
Tpi aku taw itu hnye angan2 yg xkn tercapai..................semua dh jadi kenangan...........
tpi aku bersyukur sbb aku msh da ayah n ayah la akan jdi tempat tok aku tunaikan angan2 aku2
aku leh je msk ngn ayah,,,tolong wat ikan kering, msk tok ayah
tpi tetap xsama...................................
terima kasih MEK sebab didik aku jdi sampai aku dapat berdiri dengan kaki sendiri.................
SAYANG MEK SELAMANYA........................... hanya mek yang dapat memahami aku.......
semoga mek tenang di alam sana.........


                                          terasa sedih bila tengok pic kenangan bersama arwah

                                           hanya aku yang tahu  ..................................
                                          

Tiada ulasan:

Catat Ulasan